A tartalomból:

» Vezércikk: Ásványi anyagok, vitaminok, rostok
» Tipp: Húsos ételek



Vezércikk

Vissza

Ásványi anyagok, vitaminok, rostok

Gondolta volna, hogy a B1-vitamin elégtelen beviteléhez a felnőtt szervezet 10, az idősebb csak 2 napig tud alkalmazkodni? Ennek oka, hogy az idős ember szervezete rosszabbul alkalmazkodik az elégtelen ásványianyag- és vitaminbevitelhez. Ezért is fontos, hogy az időskori étrendben a megfelelő mennyiségben szerepeljenek a vitaminok és ásványi anyagok, amelyek közül most tekintsünk át néhányat.

Időskori ásványi anyag és vitaminszükséglet

Megfelelő kalcium- és D-vitamin bevitel szükséges az osteoporosis folyamatának lassítására, a csonttörések megelőzésére. A kalcium felszívódását kedvezően befolyásolja a D-vitamin-ellátottság, a megfelelő fehérjebevitel és laktóz jelenléte. Kalciumforrás: tej, tejtermékek, olajos magvak.
A normál véralvadáshoz nélkülözhetetlen K-vitamin-szükséglet is megnő idős korban. K-vitamin forrás: leveles zöldségfélék, pl. káposzta, fejes saláta, paraj, brokkoli.
A B1-vitamin az időskori szellemi hanyatlás megelőzése és lassítása szempontjából lényeges. B1-vitamin forrás: teljes kiőrlésű pékáruk, hüvelyesek, élesztő, máj.
A B6-vitamin szükséglet is megnő időskorra. A B6-vitamin az aminosavak és a zsírsavak lebontásához, az idegműködéshez és az egészséges bőr megőrzéséhez szükséges. B6-vitamin forrás: máj, hús, tejtermékek, hüvelyesek.

Rostok szerepe

Az ásványi anyagok és vitaminok mellett kiemelt jelentőségű a rostban gazdag étrend kialakítása, ami napi 30-40 g rost elfogyasztását jelenti.
A rostok kedvezően befolyásolják a széklet állagát és a székelési gyakoriságot. Ezzel megelőzhető a gyakori, renyhe bélmozgás okozta székrekedés. A rostdús táplálkozás során még inkább oda kell figyelni a megfelelő folyadékbevitelre! Rostforrás: zöldségek, teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszerek, gyümölcsök, búza- és zabkorpa.
Kizárólagos szondatáplálásnál (hacsak a rostfogyasztásnak nincs kontraindikációja), mindig rostot is tartalmazó szondatápszert alkalmazzunk.

Következő levelünkben A rágási és nyelési nehezítettségről olvashat majd.
Köszönjük megtisztelő figyelmét!






Tipp

Vissza

Húsos ételek

Az idősek diétájában a hús fontos fehérjeforrás, de ne feledjük, hogy emellett jelentős ásványi anyag és vitaminforrás is. Vastartalma jelentős, emellett B-vitaminok, és minden zsírban oldódó vitamin megtalálható benne.

A baromfihús magas biológiai értéke, könnyű emészthetősége, laza szerkezete miatt javasoljuk az idősek étrendjében. Fehérjetartalma valamivel magasabb, mint a vágóállatoké. A vitaminok és ásványi anyagok közül kiemelendő: nikotinsav, B1-vitamin, B2-vitamin, foszfor, vas, kálium.

A marhahús is igen értékes élelmi anyagunk. Zsíros részei jól eltávolíthatók, és ami marad, az már a sovány színhús. A marhahús alapú ételek élvezeti értéke igen magas, mivel rendkívül változatosan készíthető el, és sokféle ízzel kombinálható.

A marhahússal szemben a sertéshúsnak nemcsak a felületén található zsiradék, hanem a legtöbb izomköteget átszövi. Az ebből készült ételek többsége soványabb állatok húsából is előállítható (pl. borjú, csirke, pulyka).

Az idősek számára készített ételekben a húst vágjuk kisebb darabokra vagy daráljuk meg