A tartalomból:

» Vezércikk: Energia, fehérje, szénhidrát és zsír



Vezércikk

Vissza

Energia, fehérje, szénhidrát és zsír

A megfelelő tápláltsági állapot fenntartása ugyanolyan fontos időskorban, mint az élet bármely szakaszában. A szükséglethez igazodó étrend biztosítja az izomzat és csontozat erejének fenntartását, a jó közérzetet, és a betegségekkel szembeni megfelelő védekezésben is kiemelt szerepe van. A szervezetben hasznosuló tápanyagok hozzájárulnak az öregedési folyamatok lassításához és a szellemi frissesség megőrzéséhez is.

Az alábbiakban meghatározott táplálkozási szükségletek az egészséges idős emberek igényeit jelzik. A kor mellett azonban figyelembe kell venni még az ideális testtömeget, a fizikai aktivitást, a meglévő betegségeket, valamint a gyomor- és bélrendszert érintő műtéteket.

Időskori energiaszükséglet

Az energiaszükséglet függ az életkortól, a testtömegtől, a napi fizikai aktivitástól és az esetleges akut, illetve krónikus betegségtől. Általános ajánlás: 30-35 kcal/testtömeg-kilogramm.
Életkor (év) Férfi (kcal/nap) Nő (kcal/nap)
51-59 2550 1900
60-64 2380 1900
65-74 2330 1900
75 felett 2100 1810

Forrás: Changing in energy requirements with age Based on DH (1991)

A táblázatból látható, hogy a kor előrehaladtával kis mértékben, kb. 10%-kal csökken csupán az energiaszükséglet. Így helytelen az az elképzelés, amely szerint elegendő, ha a gondozott a felkínált ételnek csak a felét fogyasztja el.

Fehérjeszükséglet

A 60 évnél idősebbek részére naponta 1,0-1,2 g/ttkg fehérjebevitel ajánlott (ca. 13-15 En%). A kor előrehaladtával (szemben az energiaigénnyel) a szervezet fehérjeszükséglete nő. Ennek oka, hogy idős korra csökken a fizikai aktivitás, csökken az izom tömege, ezzel párhuzamosan a zsírszövet mennyisége nő. Így könnyen viszonylagos fehérjehiány alakulhat ki. Emellett csökken a tápanyagok hasznosulása is a szervezetben, vagyis az elfogyasztott étel kisebb hányadban szívódik fel. Az akut és krónikus gyulladások tovább fokozhatják a szervezet tápanyagigényét.
Fehérjeforrás: sovány húsok, halak, tejtermékek, tojás.

Szénhidrátszükséglet

A napi szénhidrátszükséglet, egészséges felnőttek esetében, 4-5 g/ttkg (55-59 En%). A mennyiségi korlátozás mellett kapjon nagyobb hangsúlyt a minőség! A cukorfogyasztás lehetőleg ne haladja meg az összenergia 10 %-át. A finomított lisztből készült cereáliák helyett teljes kiőrlésűek fogyasztását szorgalmazzuk. Szénhidrátforrás: teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszerek, zöldségek, gyümölcsök.

Zsírszükséglet

A felnőttek zsírszükségletlének megfelelően, az idős zsírszükséglete 1 g/ttkg (28-30 En%). Itt is szenteljünk fokozott figyelmet a minőségre, vagyis a telítetlen zsírsavak mennyisége ne haladja meg az összenergia 7-10 %-át. A naponta elfogyasztott koleszterin mennyisége legyen kevesebb 300 mg-nál.

Az ételkészítéshez főként növényi olajokat, illetve olajkeveréket használjunk (pl. repce, olíva). A főzésnél a zsírszegény konyhatechnológiát alkalmazzuk, de ne csökkentsük le olyan mértékben a zsíradékbevitelt, hogy a zsírban oldódó vitaminok felszívódás veszélyeztetve legyen.

Következő levelünkben a vitaminok, az ásványi anyagok és a rostok szerepéről olvashat.

Köszönjük megtisztelő figyelmét!